Pictogrammen maken sorteren makkelijker
Niet veel later werden, via De Vuilbak, de eerste BINBIN’s bij zorginstelling Amsta geplaatst. Christiaan: “We beginnen stilaan vlot te sorteren. Het eerste jaar gebruikten we de bakken enkel op kantoor. Intussen implementeren we ze ook op de zorglocaties.
Bij onze doelgroep is dat niet altijd eenvoudig, want een groot deel van onze bewoners heeft last van dementie. Pictogrammen, stickers en andere communicatie rondom de bakken helpen dan echt. De Vuilbak denkt hierin goed mee.”
Langzaam uitrollen over alle locaties
Op dit moment staan er op één locatie vijf bakken en voor een tweede zorglocatie zijn nu ook vijf bakken besteld. Vervolgens wordt het concept verder uitgerold over de andere locaties.
“Onze doelstelling is om in 2025 ons afval volledig te sorteren”, vertelt Christiaan. Op kantoor staan de bakken verdeeld over de gangen, in de kantine en in het atrium. We scheiden nu restafval, pmd, papier, bekers en glas. De ene stroom wordt twee keer per week ingezameld, de ander één keer per maand, dat verschilt per afvalstroom.”
Makkelijker dan voorheen
Het sorteren wordt al een gewoonte, geeft Christiaan aan. “In 90% van de gevallen gaat het goed. We zien dat er goed gesorteerd wordt. Er is duidelijk minder restafval. Over een jaar zullen we de concrete resultaten zien. Op de zorglocatie waar al gesorteerd wordt, zijn ze erg enthousiast. Het is makkelijker dan voorheen en de bakken zijn een stuk steviger dan de vorige die we hadden.”
“Het is echt een mooie vuilbak”
De samenwerking met De Vuilbak bevalt Christiaan goed. “Het contact verloopt heel goed. Ik apprecieerde de heldere presentatie bij ons op kantoor en het feit dat jullie meedenken. Het is een leuk team. De Vuilbak maakt vuilbakken nog een beetje sexy.”
“In 90% van de gevallen gaat het goed. We zien dat er goed gesorteerd wordt. Er is duidelijk minder restafval. Over een jaar zullen we concrete resultaten zien”